Hincha del Argentina

Vi har sett ett antal stockholmsderbyn urarta de senaste åren. Matcher har avbrutits då fyrverkerier kastats in på planen och det har varit stökigt före och efter matcher. Medias fokus har varit att barnfamiljer inte vågar gå på fotboll längre. Det är tuffa små grabbar dem där supportrarna till stockholmslagen HIF och Änglarna, med betoning på små (oftast). Förhoppningsvis går det att få ordning på dessa vilsna själar också. Det verkar ju faktiskt vara så att i Sverige så är huliganrollen ofta något man växer ur när åren går. I mer fanatiska fotbollsländer tycks det nästan mer som att huliganrollen växer man mer och mer in i.  


Ett studiebesök till ett Buenos Aires derby mellan River Plate och Boca Juniors kan starkt rekommenderas för dem som vill uppleva fotbollsvåld som ett avskräckande exempel. Själv har jag nästan aldrig varit räddare än den våren 2001 då jag gick på just detta derby. Jag kom på mig själv med att undra om det verkligen var ett fotbollsderby eller ett inbördeskrig jag bevittnade.


På väg till arenan med lokalbuss blev vi rånade av Bocasupportrar och två kanadensiska killar jag åkte med blev rånade ner till bara kalsongerna. Dem stod alltså verkligen till slut iförda endast kalsonger på denna buss. Jag klarade mig enbart pga. att jag bokstavligen talat satte mig i chaufförens knä. När chauffören upptäckte vad som pågick låste han dörrarna och körde direkt till en polisstation. Smart drag kan tyckas men Bocahuliganerna slog sönder alla rutor på bussen och hoppade ut.


Det fick helt enkelt bli taxi till arenan, den fruktade häxkitteln "La Bombonera".

Oturligt nog bad vi taxichaffisen att släppa oss några kvarter från arenan vilket skulle visa sig vara ett misstag. Från där vi blev avsläppta kunde vi inte se tårgasröken och inte heller höra smattrandet av polisens konstanta beskjutning med gummikulor. Vi tänkte först ta första bästa taxi tillbaka men biljetten var ju redan betald och det är ju en upplevelse som man inte får gå miste om. Vi rörde oss i en vid cirkel runt krigszonen och lyckades till slut komma in på arenan efter en brysk kroppsvisitation.


Väl inne på arenan såg vi inte så mycket, men vi kände och hörde. Folk stod packade som sillar och hoppade i takt till sången vilket fick hela läktaren att gunga. Det ska tilläggas att läktarna på "La Bombonera" är branta, mycket branta. Någon gång i andra halvlek spårade det även ut inne på arenan. Man hade placerat supportrar till det ena laget på en läktarsektion ovanför supportrarna till andra laget. Huliganerna på översta läktaren slet helt enkelt loss stolarna och kastade ner mot folket på läktaren under. Eftersom dem stod så tätt packade hade dem ingen chans att värja sig eller springa undan vilket ledde till att folk troligen blev medvetslösa i stående position. Polisen stormade läktaren och kriget var igång igen.


Vi beslutade att lämna arenan några minuter innan slutsignalen gick för att undkomma de värsta kravallerna, vilket i alla fall ledde till att det fanns lediga taxibilar utanför arenan. Taxin fick en gratis biltvätt på vägen tillbaka till vårt "hostel" då vi passerade en rondell där en stor vattenkanon försökte skingra supportrar.


Det sjuka är att jag kan inte idag 7 år senare komma ihåg hur matchen slutade, vem som vann. Men jag kommer ihåg ovanstående. Sätt gärna några kaxiga HIF huligan kids från Elineberg mitt i detta kaos och leta sedan efter blöta fläckar vid byxgrenen.


Det är svårt att förklara men när något går snett i länder med mer fattigdom och därmed större desperation så går det verkligen snett. Man får helt enkelt lita till sin egen förmåga att ta hand om sig själv. Hoppas jag inte avskräckt någon från att åka till Buenos Aires och kolla på fotboll. Det man kan lugna sig med är att det är värst just när River möter Boca så välj en annan match om ni vill slippa den där tårgasen. Man ser ju så löjlig ut när man går runt och gråter.



Ciao!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0